Activity Editor
Nadat u met de Route Editor uw nieuwe route heeft ingericht wilt u hier
natuurlijk ook op kunnen rijden. Om dit te realiseren gebruikt u de Activity
Editor die we hieronder stapsgewijs zullen bespreken. De werking van de
Consist Editor, een onderdel van de Activity Editor leggen we op een aparte
pagina uit.
1) |
|
Start "Train Simulator Editors & Tools" via het start menu
van Windows en kies vervolgens de "Activity Editor". |
2) |
|
Kies de optie "New" uit het menu "File' om een nieuwe
activiteit te maken. Of kies "Open" om een bestaande
activiteit te bewerken. Selecteer uw of de te bewerken route en klik
op "Ok". Nadat u nu nog de naam voor de activiteit, zoals
deze in de simulator zal worden weergegeven, heeft ingevoerd zal u
ongeveer het venster van figuur 1 te zien krijgen. |
|

fig. 1 |
|
3) |
|
In het rechtervenster (fig. 2) kunt u in het bovenste vak "Activity"
de naam van de activiteit, de moeilijkheidsgraad (Easy, Medium en
Hard), de maximale duur van de activiteit (Duration), een
omschrijving van de activiteit (Edit Activity description) en de uit
te voeren opdracht (Edit Activity brief) invoeren. De duur van de
activiteit is de maximale beschikbare tijd om de activiteit te
voltooien. |
4) |
|
In het vak "Player" maakt u de daadwerkelijke activiteit
aan. U kunt als er bestaande activiteiten (lees: services)
voorhanden zijn deze achter "Player service" selecteren en
met "Edit" bewerken, of door op "New" te drukken
een nieuwe service aanmaken. |
5) |
|
Nadat u op de knop "New" of "Edit" heeft
gedrukt zal er een venster met de titel "Service editor"
verschijnen. (fig. 3)
In dit venster moet u de naam waaronder de service moet worden
opgeslagen en de naam die wordt weergegeven opgeven.
Na het invoeren van een naam voor de service kunt u de geprefereerde
snelheid opgeven waar de speler op moet |
|
|

fig. 2 |

fig. 3

fig.
4
|
|
|
|
rijden (Expected player
performance). Deze snelheid mag niet hoger zijn dan de maximale
snelheid van de route. De dienstregeling wordt op deze
snelheid gebaseerd.
Bij "Start speed" en "End speed' kunt u opgeven wat de beginsnelheid van de trein is als u de
activiteit opstart en op welke snelheid van de trein de activiteit
afloopt.
Bij "Consist" kunt u de door de speler gereden trein
selecteren of door op "New" te klikken een nieuwe trein
samenstellen. Het samenstellen van treinen gebeurt met de de "Consist
Editor", welke in op een aparte pagina zal worden
behandelt.
Als u een trein geselecteerd heeft kunt u vervolgens bij "Path"
door op "New" te klikken de daadwerkelijke activiteit in
elkaar gaan puzzelen. Als er al Path's beschikbaar zijn kunt u ook
een van deze selecteren. |
6) |
|
We gaan er vanuit dat er nog geen "Path" beschikbaar is
voor uw activiteit, dus klikt u hier op "New" waarna er,
zoals we ondertussen gewent zijn, tweekeer een naam voor de te maken
"Path" gevraagd wordt. In de nu verschenen "Path
editor" (fig. 4) kunt u achtereenvolgens de weergegeven naam
van het "Path" wijzigen en de naam van het begin en
eindstation invoeren. |
7) |
|
Nadat u de "Path editor" heeft ingevuld kunt u deze wat
opzij verschuiven (niet sluiten), zodat de kaart (fig. 5) geheel
zichtbaar is. Als u met de muisaanwijzer over de grijze lijnen (de
spoorlijnen) heen gaat zult u zien dat er bij de muisaanwijzer een
klein rondje komt te staan. De kaart kunt u verschuiven door er met
de muis op te klikken en vervolgens met ingedrukte muisknop te |
|
|
|
verplaatsen. Het
vergroten/verkleinen gebeurt op de zelfde manier als het verplaatsen,
alleen dan met de rechtermuisknop.

fig.
5
Zorg er nu voor dat het beginpunt van de route in beeld is en ga met de
muisaanwijzer op de rails staan op de plaats waar de activiteit moet
beginnen. Als u nu terwijl er bij de muisaanwijzer een rondje staat de rechtermuisknop
in drukt verschijnt het menu dat in fig. 5 te zien is (beschikbare opties
kunnen verschillen). Kies hier uit de optie "Place start point".
Er zal nu een (blauwe) stip geplaatst worden als markering voor het start
punt en een groene lijn worden getekend. De groene lijn markeert het
traject waar de trein over kan gaan rijden. De richting kunt u omkeren
door uit het menu uit fig. 5 de optie "Toggle start direction"
te kiezen. Door de muisaanwijzer op een van de groene rondjes (markering
voor wissels op de route) te plaatsen en de optie "Take other
Exit" te kiezen neemt u de andere afslag van de wissel (de groene
lijn zal een andere weg nemen). Het plaatsen van een "Reverse point"
zorgt ervoor dat de trein op die plaats moet omkeren van rijrichting en
het "End Point" geeft het einde van het te rijden traject aan.
De overige opties van dit menu moet u zelf maar eens uitproberen.
Bij het uitzetten van een personendienst moet u er op letten dat u over
sporen gaat waar bij de stations schuine dikke blauwe strepen
"Platforms" door de rails staan. Dit zijn namelijk de perrons.
De groene schuine strepen markeren de "Sidings" oftewel de
goederensporen.
Als u nu de te rijden route tijdens het uitvoeren van de activiteit heeft
uitgezet klikt u op de knop "Leave path editor" van de "Path
editor". |
8) |
|
Als u een personendienst heeft opgezet moet u nu onderaan in de
"Service editor" bij "Stops:' de stations aanvinken waar er
gestopt moet worden. Stations die niet op de lijst staan worden door de in
de "Path editor" uitgezette route niet aangedaan. Vervolgens
moet u op "Ok" klikken om de 'Service editor" te sluiten. |
9) |
|
Na opzetten van de "Service" kunt u nog een aantal
belemmeringen op de route aanbrengen, zoals snelheidsbeperkingen, defecte
seinen en materieel. Snelheidbeperkingen voegt u toe met de optie "Define
Restricted Speed Zone" uit het menu dat u verkrijgt door met de rechtermuisknop
te klikken op de kaart. Als u dit doet op een rode stip (markering voor
sein) kunt u de optie "Toggle signal failed" kiezen om het sein
defect te maken. Met de optie "Place consist" kunt u stilstaande
treinen plaatsen op een bepaalde locatie. |
10) |
|
Nu het grootste deel van het werk er opzit keren we terug naar het vak
"Player" in het rechter venster waar u als u een personendienst
aan het opzetten bent op "Edit Timetable" moet klikken en
vervolgens in het opkomende venster op "Recalculate this" om de
dienstregeling te genereren. Sluit dit venster met het kruisje
rechtsboven. Voor het opzetten van een goederedienst gebruikt u de knop
"View Work Order".
Afhankelijk van de gekozen tractie kunt u bij "Fuel status"
opgeven hoeveel er van elke vorm van brandstof aanwezig is aanboord van de
trein. Bij "Start time" geeft u op wat de tijd is aan het begin
van de activiteit. |
11) |
|
In het vak "Conditions and Hazards" kunt u het seizoen, het
weer en de frequentie van dieren en mensen op de rails opgeven tijdens het
uitvoeren van de activiteit. |
12) |
|
In het vak linksonder met de knop "Time" en de schuifbalk kunt
u achter "Time acceleration" opgeven hoe snel de tijd
voorbijgaat, waarbij bij 1x elke seconde in het spel ook in het echt 1
seconde is. |
13) |
|
Als u wilt kunt u nog in het vak "Traffic pattern" (rechts
onder) nog door de computer gereden treinen opzetten. Het opzetten van
door de computer gereden treinen gebeurt nagenoeg op dezelfde wijze als
het maken van de door de speler uit te voeren opdracht. |
14) |
|
In principe is de activiteit nu klaar en kunt u deze opslaan met de
"Save as" optie uit het menu "File". Als u na het
starten van de simulator de route en de activiteit selecteert kunt u de
activiteit aan de eerste vuurproef onderwerpen. |
Terug
naar het editors overzicht.
|